QUÈ POTS FER TU PERQUÈ ELS MICROPLÀSTICS NO ARRIBIN A LA MAR?

Què són els microplàstics i d’on venen?

Els microplàstics són peces diminutes de material plàstic la mida dels quals sol ser inferior 5 mil·límetres. Es poden dividir en dues categories:

Microplàstics primaris

• Partícules petites llançades directament al medi ambient
  • S’estima que representen entre el 15% i el 31% dels microplàstics als oceans
  • El 35% dels microplàstics primaris prové del rentat de roba sintètica
  • L’issió dels pneumàtics en la conducció representa el 28%
  • Microplàstics agregats intencionadament en productes de cura personal (per exemple, microperles en exfoliants facials) suposen el 2%

Microplàstics secundaris

• S’originen a partir de la degradació de grans objectes de plàstic, com bosses de plàstics, ampolles o xarxes de pesca
  • Representen entre el 69% i el 81% de microplàstics que es troben als oceans

Quins són els efectes dels microplàstics?

La presència d’aquestes microesferes a l’oceà està augmentant. L’ONU va declarar el 2017 que hi ha fins a 51.000 milions de partícules microplàstiques al mar, 500 vegades més que el nombre d’estrelles de la nostra galàxia.

Els microplàstics trobats al mar poden ser ingerits per animals marins. El plàstic s’acumula al seu cos i pot acabar en els humans a través de la cadena alimentària.

Aquestes partícules també són presents en aliments i begudes, com la cervesa, mel i aigua de l’aixeta. A més, recentment també s’han descobert partícules de plàstic en femtes humanes.

L’ efecte en la salut humana és encara desconegut, però sovint contenen additius i altres substàncies químiques, possiblement tòxiques, que poden ser perjudicials per als animals i les persones

En quines solucions treballa la Unió Europea?

Al setembre, els eurodiputats van aprovar estratègia dirigida a millorar la gestió del plàstic a la UE, en la qual planteja que per al 2030 tots els envasos de plàstic siguin recicables.

Consulteu la nostra infografia sobre el reciclatge i els residus de plàstic a la Unió Europea.

A més, van demanar a la Comissió que introduís una prohibició a escala europea per eliminar l’agregació de microplàstics de manera intencionada en productes com cosmètics i detergents per al 2020. El Parlament també va exigir que es prenguin mesures per minimitzar l’alliberament de microplàstics de tèxtils, pneumàtics, pintures i burilles de cigarrets.

A l’octubre, el Parlament va donar suport a una prohibició de la UE de certs productes plàstics d’un sol ús, que constitueixen el 70% de les deixalles que arriben al mar i que ningú no tenen substituts no plàstics disponibles. Els eurodiputats van afegir a la llista d’articles a prohibir els productes de plàstic oxo-degradables, que són plàstics convencionals que es descomponen fàcilment en pedaços petits a causa dels additius i contribueixen a la contaminació microplàstica als oceans.

El 2015, el Parlament va votar a favor d’una restricció de borses plàstiques lleugeres a la Unió Europea.

Font: https://www.europarl.europa.eu/news/es/headlines/society/20181116STO19217/microplasticos-causas-efectos-y-soluciones

By | 2023-07-19T12:19:58+02:00 juliol 19th, 2023|Uncategorized @ca|